Mandle

Mandle

Poznáváme ořechy :

Mandle

 je název pro jádro pecky plodu mandloně obecné (Amygdalus communis) rostoucí převážně v subtropech.

Označuje jako oříšek, botanicky je však mandloň peckovice. Mandle jsou vývozním artiklem řady zemí, jako je Kalifornie (70% světové výroby) dále pak v Itálii, Portugalsku, na jihu Francie, Španělsku a na Balkáně.

Výška rostliny dosahuje 6 metrů, má ráda lehké a humózní půdy. Kvete v rozmezí března až května. Období sběru je červenec a srpen. Sklizeň z jednoho stromu může činit 50 až 60 kg mandlí. Rozlišujeme dva druhy mandlí: hořké – semena amygdalin amarum a sladké – semena amygdalin dulcis. Bohužel jsou od sebe oba druhy velmi těžce rozpoznatelné. Hořké mandle mají vyšší obsah amygdalinu, který má na svědomí hořkou chuť. Nejčastěji se konzumují jako pochutiny k vínu, ale i součást složitějších jídel (saláty, vánoční pečivo atp.). Jedí se buď s hnědou slupkou, loupané nebo rozemleté. Největší účinek mají mandle, pokud je jíme přírodní, neloupané a tepelně neupravované.

o_1453909880_mandle-natural_252793642

Mandle, stejně jako ovesné vločky, kukuřice, celer, sójové boby, ječmen, para ořechy a vlašské ořechy, jsou využívány k protirakovinné dietě. Jsou nabité živinami. Pomáhají zlepšovat činnost srdce a při léčbě srdečních chorob jsou velmi účinné. Mandlové mléko je také léčebnou stravou při infekčních onemocněních. Hořčík zvyšuje imunitu organismu všeobecně a je vhodný zvláště proti stafylokokovým bakteriím. Výzkumem bylo zjištěno, že hořčík se kromě kostí nachází také v chrupavkách. Chybí-li tělu hořčík, může docházet k degenerativnímu onemocnění kloubů. Nedostatek hořčíku se projeví i na zubní sklovině. Pro zajímavost 1 unce (2,8 dkg) mandlí obsahuje tolik vápníku jako ¼ l mléka a vlákniny jako jablko a pomeranč. Zásobuje tělo bílkovinou jako červené maso bez cholesterolu

Živiny: vitamín B1, vitamín B2, vitamín B3, vitamín B5, vitamín B6, vitamín E, vitamín H, biotin, kyselina listová, vápník, měď, jod, železo, mangan, hořčík, fosfor, draslík, selen, zinek, vláknina, bílkovina, složité sacharidy, omega-3, 6, 9 nenasycené mastné kyseliny, lecitin.

Blahodárné účinky: protirakovinné, protizánětlivé, antioxidační, detoxikační, prospívá srdci, pleti, mozkové činnosti a imunitě, udržuje hladinu cukru v krvi.

 

Kalorická hodnota ve 100g: 1917 kJ (458 kcal), Bílkoviny: 9 g. Sacharidy: 47,8 g (z toho cukry 36,2 g). Tuky: 27,7 g (z toho nasycené mastné kyseliny 2,7 g). Vláknina: 4,8 g.

Kcal Cukry Tuky Nasycené MK Sodík
458 37g 28g 2,6g 0,009g
23% 41% 40% 14% 1%

 Doporučeného denního množství pro dospělé


 

Mandlové mléko bylo používáno již ve starověkém Římě, ze 14.století se dochovalo mnoho recptů s mandlovým mlékem. Ze sladkých mandlí se vyrábí také mandlové máslo, mandlová moučka, mandlová smetana atd.

RECEPT:

Mandlové mléko si připravíte snadno:

1 hrnek mandlí

1-4 hrnky vody

Zhruba jeden hrnek mandlí natural  opláchneme, vložíme do misky s vodou (nejlépe filtrovanou) a necháme nejméně na 6 hodin (ideálně však před noc). Mandle za tento čas nasáknou do sebe vodu a „probouzí se k životu“ – aktivují své enzymy. Vody dáváte tolik, jak chcete mít mléko husté.

Vodu z mandlí nevyléváme. Poté už jednoduše vytvoříme mléko, jde to několika způsoby:

  1. – nejsnadnější je vše nalít do výkonného mixéru (blender, s S noži), který nám vše namixuje do zcela hladkého mléka.
  2. – některé lisovače mají také možnost výroby ořechového mléka.
  3. – při troše trpělivosti ti jde i s klasickým tyčovým mixérem.

Po rozmixování přelijete mléko přes jemné plátýnko, anebo můžete zakoupit přímo pytlíky na výrobu ořechového mléka. Vymačkáte všechnu tekutinu do sklenice a je hotovo 😉

Mléko si můžete dochutit, když nás doma honí mlsná, tak si přihodíme pár (předem namočených a vypeckovaných) sušených datlí a mléko je o poznání sladší. Výborné je také dochucení skořicí, kardamonem anebo vanilkovým burbonem.

Aby zůstalo RAW a nezničily se prospěšné enyzmy, tak se mléko nesmí ohřívat nad 42°C.

Uchováváme v lednici, kde vydrží i několik dní. U nás doma je ale vždy pryč ještě v tentýž den 🙂

Dužinu, která Vám zůstane v plátýnku (či pytlíku) nevyhazjte, dá se z ní vyrobit mnoho různých dobrot, kde jsou zapotřebí namixované ořechy. Anebo můžete tuto ořechovou dužinu smíchat třeba s kokosem, mixovanými (předem namočenými) datlemi a vytvořit si tak výborné RAW kuličky.

almond milk nut fruit organic healthy vegan white background vegetarian oil milk snack vegetable

 

 

 

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*